19 oktober Herfstwandeling Landgoed De Horsten, Wassenaar

Gesloten
Ciska B

19 oktober Herfstwandeling Landgoed De Horsten, Wassenaar

Bericht door Ciska B »

Locatie: Landgoed de Horsten
Adres:
Plaats: Wassenaar
Verzamelplaats/tijd: 14:15uur bij ingang Papeweg
Aanmelden voor: 17 oktober
Kosten: 1 euro entree + evt.eten erna; Neem zelf voldoende drinken mee aangezien we geen horeca tegen komen! Na de wandeling kunnen diegene die dat willen ergens een hapje eten.

Omschrijving activiteit:
Vandaag gaan we een mooie herfstwandeling maken door Landgoed De Horsten in Wassenaar.

Een koninklijk landschap en met reden! Het landschap van de Horsten is in een aantal opzichten heel bijzonder. Het is een mooi en aaneengesloten groot groengebied in de randstad van wel 415 ha. en er valt historisch het een en ander over te vertellen. Maar het gebied is vooral landschappelijk interessant vanwege de ligging op de kruising tussen de noordzuid lopende oude duingedeelten en het er haaks op staande stroomgebied van de oude Rijn.

We lopen voor het grootste deel de rode route (7,5 km) Deze lange route voert helemaal rond door het gebied van de Horsten. Via een grote boog gaat het eerst door de uitgebeide noord-oostelijke bospercelen om vervolgens uit te komen op het terrein van Ter Horst waar we het jachthuis (in de steigers) en de oude stal uit 1701 passeren.
Daarna verlaten we deze - grotendeels onder het maaiveld gelegen - oudste duinrand om westwaarts via de Horstlaan door de lager gelegen strandvlakte te wandelen. We passeren daarbij de fraaie veenwetering met een mooi uitzicht richting Leidschendam om vervolgens op de andere oude duinrand aan de overkant uit te komen. In de winter kunt je met een beetje geluk boven de bomen nog net de prinselijke vlag zien wapperen boven het (niet toegankelijke) landgoed Eikenhorst.
Vervolgens gaat het noordwaarts door een fraai bosgedeelte met zware beukenbomen waar hier en daar de oude duintoppen nog te herkennen zijn. Langs de (kunstmatige) waterpartij en Seringenberg keren we weer terug naar het uitgangspunt.

info: http://www.overdehorsten.nl

Tot ziens op zondag 19 oktober!
[hide]
  1. Deelnemerslijst:
  2. Conny K
  3. Janny B
  4. Donna Z
  5. 2 x extern
[/hide]
Laatst gewijzigd door Ciska B op 27 sep 2008, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

re: 19 oktober Herfstwandeling Landgoed De Horsten, Wassenaa

Bericht door Gast »

Hallo Ciska,

Je kunt mij noteren voor deze wandeling.

Groeten,
Conny

Huibert V

re: 19 oktober Herfstwandeling Landgoed De Horsten, Wassenaa

Bericht door Huibert V »

Kan je met een rolstoel ook mee

Donna Z
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2008, 15:48
Provincie: Maak een keuze...

re: 19 oktober Herfstwandeling Landgoed De Horsten, Wassenaa

Bericht door Donna Z »

Hoi Huibert,

een groot deel van de route voert over onverharde en oneffen smalle paden en is helaas niet rolstoeltoegankelijk. :(

Groetje,
Donna

René M

re: 19 oktober Herfstwandeling Landgoed De Horsten, Wassenaa

Bericht door René M »

[font=Verdana]Ha Ciska,

Het lijkt me ook leuk om te gaan wandelen in De Horsten. Ik woon redelijk dichtbij en ik wandel er graag!

Groetjes,

René[/font]

Gesloten